Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Byggesøknad

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

RUTINEBESKRIVELSE – BYGGESAK pr. 20.09.12

  • Byggesøknader skal leveres i resepsjonen for registrering i saksbehandlingssystemet.
  • Byggesøknader registreres på gnr./bnr./fnr. på eiendommen der bygget/tiltaket skal utføres.

NB når byggesak registreres i saksbehandlingssystemet som byggesak, er det innebygget MILEPELER som angir saksgang.

  • Saksbehandler sjekker at søknaden er fullstendig:

(Det framgår av plan- og bygningsloven (PBL) § 20-1 hva som er søknadspliktige tiltak. PBL § 20-2 fastsetter hvilke tiltak som er søknadspliktig, men som kan utføres av tiltakshaver).

byggesak

- Søknad om tillatelse til tiltak
- Opplysninger om tiltakets ytre rammer
- Gjenpart av nabovarsel inkl. underskrift/kvitteringer
- Situasjonsplan som viser plassering av tiltaket inkl. høyder på terreng
- Målsatte tegninger av snitt, plan og fasade
- Ev. erklæring fra nabo dersom bygg skal plasseres nærmere nabogrense enn 4 meter

Krever søknaden dispensasjon fra reguleringsplan el. teknisk forskrift må begrunnelse legges ved

  • - Ansvarsretter for prosjektering og utførelse
  • - Gjennomføringsplan

Lokal godkjenning gis bare til registrerte foretak, sjekk foretaksregisteret, ellers kan det gis lokal godkjenning som selvbygger (kun på egen bolig og fritidsbolig).

  • Dersom det er store mangler ved søknaden, returneres den til ansvarlig søker med beskjed om at den ikke er fullstendig. Ev. gis det en utdyping av hva som mangler. Dette gjøres i form at “Foreløpig svar” som opprettes i saksbehandlingssystemet, på samme arkivsak som søknaden er registrert.
  • Ang. gjenpart av nabovarsel: naboer har 14 dagers frist til å sende inn skriftlig merknad til tiltaket. Søknaden kan ikke behandles før 14 dager etter at nabovarsel er underskrevet, med mindre nabo har krysset av for at det samtykkes i tiltaket.
  • Dersom tiltaket krever dispensasjon fra overordnet plan, må dispensasjonssøknad behandles av formannskapet før byggesaken kan behandles.
  • Når byggesaken er fullstendig og den ikke krever dispensasjon fra overordnet plan, fattes det et administrativt vedtak.
  • Saksbehandler fatter administrativt vedtak, opprettes i saksbehandlingssystemet;

- Utvalgsbehandling: Delegert behandling (pr. 2012)

- Utvalg: Hovedutvalg næring- og drift (HND) (pr. 2012)

- Brevmal: RD3 (Mal må oppdateres)

- Hjemmel i PBL: § 20-1 el. 20-2

- Hjemmel i pkt. 7.C.13 i

  • Igangsettingstillatelse, Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest: Registreres av Fellestjenesten el. saksbehandler i samme arkivsak som byggesøknaden den(de) tilhører.
  • Saksbehandler stempler og underskriver administrativt vedtak. Skriv på hvem som skal ha vedtaket tilsendt; (Ansvarlig søker og tiltakshaver, ansvarlig utførende, naboer som har hatt merknader til søknaden).
  • Saksbehandler produserer fakturagrunnlag i h.h.t. vedtatt gebyrregulativ.
  • Saksbehandler leverer stemplet og underskrevet vedtak sammen med saksmappe og gebyrregulativ til fellestjenesten for kopiering og utsending.
  • Ansvarlig saksbehandler sørger for at nye bygningstiltak blir registrert i matrikkelen og i KomTek* (kommunale avgifter). Dersom saksbehandler ikke gjør registrering selv, må kopi av vedtak og tegninger leveres kart- og oppmålingsansvarlig som utfører dette.

* pr. dato problemer for saksbehandler å registrere nye bygg i Kom.Tek. – avklar rutiner.

  • Fellestjenesten tar kopi av administrativt vedtak som ved årets slutt bindes inn i protokoll over delegerte vedtak.
  • Fellestjenesten legger vedtaket sammen med skriv om klageadgang i konvolutter adressert til mottakerne, og leverer fakturagrunnlag og konvolutter til økonomiavdelingen.
  • Økonomiavdelingen sender ut faktura. Når fakturaen er registrert betalt, sendes vedtaket til mottakeren.
  • Fellestjenesten noterer behandlingen på omslaget til saksmappa som legges i gårds- og bruksarkivet.

Sak avsluttes 5 år etter at ferdigattest er utstedt.

Se også her: Byggesøknad